The year was 1987, and the prince of Italian song, two years after his last album "Scacchi e tarocchi", releases one of the most beautiful (and underrated) albums of his entire career: "Terra di nessuno". De Gregori is an author for many (but not for everyone) seemingly on a decline, yet this little record still seems to have some shadows of the giant De Gregori, much more so than its direct predecessor.
This is demonstrated by moments of high poetry that haven't been seen in a while, such as "I matti", a description of the existential condition of those on the margins of society, tormented by noise but at the same time tranquil ("I matti vanno contenti sull'orlo della normalità, come stelle cadenti nel mare della tranquillità"). Undoubtedly among the most touching songs in the Prince's entire production. Another poignant moment of the album is "Mimì sarà", inspired by (and dedicated to) Mia Martini. The piece reviews the artist's emotions, paying particular attention to all the dark moments she experienced; it is practically impossible not to be moved. Then we have every woman's dream, the man with "Spalle larghe". Every woman's dream is indeed to have two 'broad shoulders' to cry on, and the aforementioned man certainly has them, after carrying all those weights and disillusionments. "Pilota di guerra", on the other hand, is inspired by the works of the French writer Antoine de Saint-Exupéry and recounts firsthand the solitude of a man spreading death over cities. There is also a false title track, "Pane e castagne", about how certain people seem headed towards 'terra di nessuno', where they can only recognize each other through their eyes. With "Nero", more social issues are revisited: the 'nero' is an immigrant character in Latina (but it could be any other Italian city...), who encounters typical integration difficulties; yet despite this, Nero laughs and enjoys himself in front of everything. "Capatàz" instead is the piece most linked to the hope of a new political path: it is anticipated (and hoped) that the 'wind' will change. Then there's the sweet farewell of "Vecchia valigia", a piece about the passage of time, sung in the image of a journey. Musically, however, the rock trace of "Scacchi e tarocchi" takes shape in "Il canto delle sirene".
At the time (and still today) underrated, "Terra di nessuno" is probably the penultimate stir of the giant De Gregori, and manages to be more interesting than both the previous "Scacchi e tarocchi" and the following "Mira Mare 19.4.89". If you believe that De Gregori's last masterpiece was "Titanic", listen to this album: you will change your mind. Even if it does not entirely match the quality, it remains an album absolutely not to be underrated and not to be forgotten.
Tracklist Lyrics and Samples
03 Capatàz (03:23)
Non siamo nati mica ieri Capatàz,
non siamo nati mica ieri,
non siamo mica prigionieri dentro la stella di questa bella modernità.
Non siamo nati mica per morire qua.
Se provi a aprire la finestra Capatàz,
e coi tuoi occhi guardi fuori,
quante persone che non contano
e invece contano e si stanno contando già,
stanno soltando aspettando un segno, Capatàz.
Questo vecchio segno,
quando cambia il tempo,
quando cambia il tempo arriverà.
Questo vecchio legno,
quando si alza il vento,
quando si alza il vento navigherà.
Non siamo nati mica ieri, Capatàz.
Se provi a entrare nella mia testa, Capatàz,
e coi miei occhi guardi fuori,
quante persone e quanti cuori,
quanti colori al posto di quel grigio, quante novità.
C'è un altro tipo di futuro, Capatàz.
Questo vecchio segno,
quando cambia il tempo,
quando cambia il tempo arriverà.
Questo vecchio legno,
quando si alza il vento,
quando si alza il vento navigherà.
C'è un altro tipo di futuro, Capatàz
05 Nero (02:52)
Dalla periferia del mondo a quella di una città ,
la vita non è una caravella, e il Nero lo sa.
Dimmi dove si va a dormire, dimmi dove si va a finire,
dimmi dove si va, il Nero che scarpe nere che c'ha!
Dalla periferia del mondo, il Nero Neronerò,
fu scaraventato non ancora giorno da un vecchio furgone Ford.
E si stropiccia gli occhi, balla e cammina
e canta sotto il cielo di Latina,
grande città del Nord,
il Nero che ritmo, che rock e che roll!
Dalla periferia del mondo a quella di una città ,
la vita non è una passeggiata e il Nero lo sa,
preso a calci dalla polizia,
incatenato a un treno da un foglio di via
oppure usato per un falò,
il Nero te lo ricordi il Nero quando arrivò?
Un giorno con un pezzo di specchio
un orecchio si tagliò
e andava sanguinando avanti e indietro
e diceva "Sono Van Gogh!"
e aveva dentro agli occhi una malattia,
ma chissà quale tipo di malattia,
di malattia d'Amor, il Nero, che AMORE IL NERO!
Nero Nerooo.
08 I matti (03:33)
I matti vanno contenti, tra il campo e la ferrovia.
A caccia di grilli e serpenti, a caccia di grilli e serpenti.
I matti vanno contenti a guinzaglio della pazzia,
a caccia di grilli e serpenti, tra il campo e la ferrovia.
I matti non hanno più niente, intorno a loro più nessuna città,
anche se strillano chi li sente, anche se strillano che fa.
I matti vanno contenti, sull'orlo della normalità,
come stelle cadenti, nel mare della Tranquillità.
Trasportando grosse buste di plastica del peso totale del cuore,
piene di spazzatura e di silenzio, piene di freddo e rumore.
I matti non hanno il cuore o se ce l'hanno è sprecato,
è una caverna tutta nera.
I matti ancora là a pensare a un treno mai arrivato
e a una moglie portata via da chissà quale bufera.
I matti senza la patente per camminare,
i matti tutta la vita, dentro la notte, chiusi a chiave.
I matti vanno contenti, fermano il traffico con la mano,
poi attraversano il mattino, con l'aiuto di un fiasco di vino.
Si fermano lunghe ore, a riposare, le ossa e le ali,
le ossa e le ali, e dentro alle chiese ci vanno a fumare,
centinaia di sigarette davanti all'altare.
Loading comments slowly
Other reviews
By Grasshopper
Francesco De Gregori has always been more of a poet than a musician and, in this specific case, infused with a twilight melancholy that not everyone can appreciate.
'Pilota di guerra' is a poignant and human confession of the ghostly solitude of a warplane pilot who 'spreads salt onto the wounds of cities.'