Before supposed truths and tunnels. Before aliens from the moon, intolerant parts, and major media success. Before all this Michele Salvemini, aka CapaRezza, a proud native of Molfetta, was a person angry with everything and everyone.
He had made himself known in the showbiz world under the nickname Mikimix, and, despite saying that his idol was Tupac Shakur, he performed at Festivalbar and hosted a program with Maugeri. Renounced by the more alternative hip-hop scene for having sold out the genre to the masses in a "banal and simplistic" way, dear Michele, realizing his mistakes, kills his alter ego, locks himself in his Molfetta, grows a beard, hair, and goatee, thus creating CapaRezza, and in 2000 releases his first album.
The album is the least played among his three and leans more towards the hip-hop style thanks to the musical bases. The lyrics are in his typical style, full of ironic juxtapositions and quotes, but do not reach the maturity of "Verità Supposte." After the hip-pop "Intro," a guitar introduces us to "Mea Culpa," a track in which Capa tells us he has understood his mistakes and wants to start again from scratch. It is followed by the successful single "Tutto ciò che c'è", a true parade of famous characters ridiculed by Capa's sharp irony: "Vorrei che i pidocchi abitassero la testa di Branduardi, giocare a Tomb Raider insieme a Finardi, uscire solo con la Cinquetti e tornare tardi, vorrei sapere la mia lingua meno di Biscardi, criticare sgorbi disegnati da Sgarbi, mettere peli sotto le ascelle di Barbie, sapere che Wilma se la fa con Barnie, che di nascosto Red Ronnie s'abbuffa di carni...".
"Mammamiamammà" instead talks about mothers who think only of themselves, neglecting both children and husbands forced "a farsi le pippe sulle chiappe dei calendari Pirelli" while "La gente originale" is an accusation against fake alternatives ("Non fumo, non mi canno, non mi drogo, non bevo, a volte penso di essere il vero alternativo"), where rap perfectly marries a pure dance-style base. The opposite is true for "Il conflitto" where Caparezza's first antimilitarist text marries a slow base, almost like a funeral march. In "Fuck the Violenza", the raggae and d&b influences are more audible, and "Ti clonerò" is an outlandish love song in Capa's style.
The highest peak of the album is reached with "La Fitta Sassaiola dell'Ingiuria", containing in the chorus a snippet of "Confessioni di un Malandrino" by Branduardi and in which the autobiographical theme is present again, and with "Chi C*zzo me lo", where the author humorously criticizes the radical and extreme attitudes of hooligans and nightclubs. "Mi è Impossibile" is another love declaration with mandolin samples while "Uomini di Molta Fede" and "Cammina solo" are two much slower and less cheerful tracks, and therefore I don't like them much.
The album is appropriately concluded with "Dindalè Dindalò" where a delirious Capa spits rhymes at supersonic speed and exemplifies his social position: "troppo posato per la sinistra, troppo alternativo per la destra, non mi resta che rassegnarmi a stare in mezzo, come tra judo e karate, come tra Tigri ed Eufrate".
Tracklist and Lyrics
03 Tutto ciò che c'è (02:53)
Tutto ciò che c'é c'é già. (embe)
Tutto ciò che c'é c'é già.
Tutto ciò che c'é c'é già.
Allora nei miei pezzi che si fa? (boh)
Tutto ciò che c'é c'é già.
Allora nei miei pezzi che si fa? (eh!)
Vorrei che i pidocchi abitassero la testa di Branduardi,
giocare a Tomb Raider insieme a Finardi,
uscire solo con la Cinquetti e tornare tardi,
vorrei sapere la mia lingua meno di Biscardi,
criticare sgorbi disegnati da Sgarbi,
mettere peli sotto le ascelle di Barbie,
sapere che Wilma se la fa con Barnie,
che di nascosto Red Ronnie s'abbuffa di carni,
fermi,
vorrei accendere la radio
e sintonizzarmi su Jannacci che ammette che é astemio,
vorrei stare al Music Awards, vincere un premio,
Micheal Jackson dice "Capa sei un genio",
vorrei che il mitico Leonardo Di Caprio
facesse film solo quando Vasco é sobrio,
io vorrei che i Backstreet Boys fossero gay,
che le teenager amassero Casadei.
Tutto ciò che c'é c'é già.
Allora nei miei pezzi che si fa?
Renderò possibile l'impossibile
fino a rendere possibile la realtà.
Vorrei che Naomi Campbell senza bikini
facesse il filo a Ceccherini,
che invece vuole fuggire con la Nannini
nella discoteca dove spingono Masini,
Cristina D'Avena faccia dodici bambini
che fanno cacca che si attacca ai pannolini,
poi la vedi al bar che ci dà col Martini,
s'ingozza con gli alcolici,
duetta con i Prodigy,
vorrei alzare calici come un prete perfetto,
Marilyn Manson mi farà da chierichetto,
vorrei che la Marini fosse senza culetto,
che mi mostrasse il suo Do di petto,
aspetto che nasca Capa Rezza junior,
Martufello? Il massimo dello humor,
Shaquille O'Neale che fa l'amore in Mini Minor,
Casadei, dove sei?
I want you freedom!
Tutto ciò che c'é c'é già.
Allora nei miei pezzi che si fa?
Renderò possibile l'impossibile
fino a rendere possibile la realtà.
Loading comments slowly
Other reviews
By federicolaurent
The most beautiful track on this album is undoubtedly 'Chi Cazzo Me Lo Fa Fare' where he complains about various people in Italy including the ultras (complete idiots) and the kids who go to Rave Parties.
'Fuck The Violenza' where our Michele tells us to be non-violent following the example of the pacifist par excellence, namely Gandhi.