There's no particular reason why someone might resort to Vinicio's records, especially when you're fed up with everything and everyone, when you're at a damn crossroads and don't know which path to take. And the night before, you indulged, because sometimes the rope loosens for us too, and afterward, you experience the "bitter taste of the morning" while time mercilessly ticks by "clock hands... I'd make you turn".
Now, you might say, Vinicio tends to capitalize on being a bohemian loser, but since the heart is not easily commanded, how can you not adore someone who sings "because living is hard without even an illusion, a used dream, an invention" those trifles that keep us going, despite everything, chasing our shabby dreams and dreaming impossible loves "we run over a thread, a season, a subtle unease".

But let's get to the album: the third chapter of Vinnie with the collaboration of Antonio Marangolo. In this record, our protagonist's personality begins to define itself, the ingredients being more or less the same as the previous records, but the path that will lead him to his definitive maturation begins to outline. "Zampanò," for example, moves on stylistic schemes a thousand miles away from the cool jazz smoothness of Hamburg with that velvet-clad trumpet of Paolo Fresu. "Furore" seems like a sister to "La notte se n'è andata," same style, same visions of borderline humanity.
That Marangolo's work is starting to feel confining for Vinicio is evidenced by "Fantasma delle tre". There's an apparent contradiction between the music that seems more like a pure stylistic exercise and the lyrics, a pure distillate of Capossellian philosophy, one of those rogue songs that expose the author. This is testified by the upheaval the author will bring to the song in Liveinvolvo, a more fitting accompaniment that restores the song to its most suitable form.
The merits of this album can be found in the film-like images of "Tornando a casa" and "Il mio amico ingrato" which are the author's strengths, maintaining a rare disillusionment and expressive lyricism. "Guiro" is pure amusement which fits well in such a record and in "Camera a sud," our beloved Vinicio manages to create a painting with gentle tones, borrowing from the pure spirit of saudagi, an understated way to pay tribute to that South which often recurs in Capossellian lyrics.

Nevertheless, the album remains a high-level work, perhaps one of Vinicio's most "light" albums, the most accessible, especially the record from which to start to discover the chiaroscuro world of Vinicio, rich in melancholic unease, personal rooms in which we often risk finding ourselves.

Tracklist Lyrics Samples and Videos

01   Non è l'amore che va via (04:06)

02   Zampanò (03:01)

03   Amburgo (04:40)

04   Che coss'è l'amor (04:16)

Che cos'è l'amor
chiedilo al vento
che sferza il suo lamento sulla ghiaia
del viale del tramonto
all' amaca gelata
che ha perso il suo gazebo
guaire alla stagione andata all'ombra
del lampione san soucì

che cos'è l'amor
chiedilo alla porta
alla guardarobiera nera
e al suo romanzo rosa
che sfoglia senza posa
al saluto riverente
del peruviano dondolante
che china il capo al lustro
della settima Polàr

Ahi, permette signorina
sono il re della cantina
volteggio tutto crocco
sotto i lumi
dell'arco di San Rocco
ma s'appoggi pure volentieri
fino all'alba livida di bruma
che ci asciuga e ci consuma

che cos'è l'amor
è un sasso nella scarpa
che punge il passo lento di bolero
con l'amazzone straniera
stringere per finta
un'estranea cavaliera
è il rito di ogni sera
perso al caldo del pois di san soucì

Che cos'è l'amor
è la Ramona che entra in campo
e come una vaiassa a colpo grosso
te la muove e te la squassa
ha i tacchi alti e il culo basso
la panza nuda e si dimena
scuote la testa da invasata
col consesso
dell'amica sua fidata

Ahi, permette signorina
sono il re della cantina
vampiro nella vigna
sottrattor nella cucina
son monarca e son boemio
se questa è la miseria
mi ci tuffo
con dignità da rey

Che cos'è l'amor
è un indirizzo sul comò
di unposto d'oltremare
che è lontano
solo prima d'arrivare
partita sei partita
e mi trovo ricacciato
mio malgrado
nel girone antico
qui dannato
tra gli inferi dei bar

Che cos'è l'amor
è quello che rimane
da spartirsi e litigarsi nel setaccio
della penultima ora
qualche Estèr da Ravarino
mi permetto di salvare
al suo destino
dalla roulotte ghiacciata
degli immigrati accesi
della banda san soucì

Ahi, permette signorina
sono il re della cantina
vampiro nella vigna
sottrattor nella cucina
Son monarca son boemio
se questa è la miseria
mi ci tuffo
con dignità da rey
Ahi, permette signorina
sono il re della cantina
volteggio tutto crocco
sotto i lumi dell'arco di San Rocco
Son monarca son boemio
se questa è la miseria
mi ci tuffo
con dignità da rey

05   Il mio amico ingrato (03:06)

06   Fatalità (02:44)

07   Camminante (04:39)

08   Furore (04:36)

09   Ma l'America… (03:18)

10   Il fantasma delle tre (05:29)

11   Tornando a casa (04:00)

12   Guiro (03:58)

13   Camera a sud (04:52)

Loading comments  slowly

Other reviews

By andy66

 This album would not only reconcile me with Italian music but also make me discover an artist of international stature.

 The album has class and sentiment, there is poignant melancholy and anger, there is genius and regularity.


By alfo

 A tepid start for an absolute talent that would strip away in the years to come.

 This album is historicized by its own words within the last glimmers of late modernity.