This album from 1996 is the debut record of Max Gazzè.

The work is still quite raw, but already outlines what will become the artist's style in the years to come, especially in the lyrics: beautiful, complicated, philosophical, and somewhat abstract.

"L'Eremita è un vuoto scalzo che misura il tempo
L'Eremita cammina la sua vita da solo
L'Eremita un aquilone che volteggia nell'aria
L'Eremita un urlo che colpisce nell'anima...
..è una memoria di schiena che mi invita a pensare che non voglio tornare
".

The major flaw of this album lies in the music and arrangements, making the majority of the tracks truly unmelodic and not at all captivating; after listening, very little remains. After the first listen, I find myself skipping through tracks looking for the significant ones, quickly passing through almost everything... not much stays with me.

However, there are three tracks that can be largely salvaged, more mature, melodic, and nicer than the others: the beautiful opening of "Quel Che Fa Paura", the splendid first piece of the CD that really gave me hope, "L'Eremita" with a fantastic text, and finally the fun, playful, and sweet "Sono Pazzo Di Te". The lyrics are truly remarkable, but that's not enough to make a great album...

"Quel Che Fa Paura
Come i tasti estremi di un pianoforte
Come le falangi delle dita quando la mano è magra prima della morte...
Come la scia di un benzinaio aperto, nelle strade di deserto americano
Come i fulmini senza tuono di Primavera rumena
Dove il povero è buono e il cattivo non piega mai la schiena
".

Tracklist

01   Quel che fa paura (04:36)

02   Sul filo (04:41)

03   Gli anni senza un dio (04:14)

04   Il bagliore dato a questo sole (05:02)

05   Karbogha (03:34)

06   Sirio è sparita (02:54)

07   Atmos 1 (00:56)

08   L'eremita (03:24)

09   Atmos 2 (00:18)

10   Terra (04:42)

11   Il viaggio di Luna (03:34)

12   Atmos 3 (Come fosse ieri) (00:41)

13   Sono pazzo di te (03:30)

14   Atmos 4 (Scherzi di un do minore) (02:49)

15   Quel che fa paura (Tutankhamon remix) (05:17)

Loading comments  slowly

Other reviews

By GustavoTanz

 An album that can be considered a manifesto of Gazzè's rawer side.

 The work was so well appreciated that it was advertised by none other than Franco Battiato.