This, along with very few others, is one of those I consider the TRUE masterpieces of Italian progressive rock. Astonishing from start to finish, it left an impression on me immediately, and it seems impossible to me that nowadays it's only sold for 5 euros!
A concept album with lyrics that are both apocalyptic and mythological at the same time, starting from the splendid introduction (15:10):
"La voce narrò all'ultimo che sul mondo restò la vera realtà.
E poi comandò di andare tra i suoi a dire la verità e il gioco iniziò.
Quella voce premeva nel petto, col dolore di cose capite, forse era in tempo a dirlo anche agli altri.
Cos'è la vita di un uomo che ha pianto, come guardare un cielo sereno, come fissare i tuoi occhi nel sole, come afferrare una mano protesa. "
The structure continues with three "encounters" and an epilogue (11:26):
"Con le braccia distese la sua strada nel buio cercò, con le dita una forma incontrò.
Solo il freddo della morte potè sentire tra le sue mani, la sua parola vera salì dal petto ancora.
Ma la sua bocca stanca ed immobile restò, quel grido lo schiacciò, fin dentro lo straziò, ed il buio intorno a sé poi fu dentro di lui, e buio fu."
The atmospheres are all very dark but the music is more than superb (even those who don't like keyboards will appreciate them in this album).
There are no excuses: this album is absolutely a must-have, especially since you'll spend very little to own it. Unfortunately, I can't describe the intense emotions it provokes in such a way to do them justice, but I swear it gives chills.
5 stars, 10 with honors, however you prefer. But the maximum.
Tracklist Lyrics and Videos
01 Introduzione (15:18)
La voce narrò
all'ultimo che
sul mondo restò,
la vera realtà
E poi comandò
di andare tra i suoi
a dire la verità
e il gioco iniziò.
Quella voce premeva nel petto
col dolore di cose capite
forse era in tempo a dirlo anche agli altri
forse era in tempo a dirlo anche agli altri
Cos'è la vita di un uomo che ha pianto
come gurdare un cielo sereno
come fissare i tuoi occhi nel sole
come afferare una mano protesa.
E la voce premeva nel petto
col dolore di cose vissute
doveva andare presto
doveva andare presto
La poesia di un giorno di vento
l'ultima foglia di un albero morto
il primo giorno di sole d'aprile
un corpo caldo una mano vicina
02 Primo incontro (03:30)
Lui andò oltre i monti e più in là
senza mai voltarsi a guardare
lungo è il cammino da fare
ma doveva andare ancora andare.
Un uomo è là con la faccia all'ingiù
e giù l'edera abbraccia il suo corpo
nero è tutto il sangue che ha
su ferite di orecchie strappate
La voce lo costrinse a gridare
tutto ciò che moriva dentro sè
quel che gridò il vento portò con sè
non avrebbe più sentito niente.
Loading comments slowly
Other reviews
By nick81
The Balletto di Bronzo delivers a milestone of Italian prog that has nothing to envy even of foreign giants.
The lyrics unfold through a mysterious concept plot, giving the whole thing an atmosphere of decadence; one of the rare examples of Italian dark progressive.
By otrebla86
The skilled Gianni Leone manages to create atmospheres typical of medieval Celtic music, for the first time in Italy.
If I am to listen to this album, I listen to it from the introduction to the last track, without interruptions or skips.
By sinaftersin
Leone, exceedingly generous behind the organ, the moog, the mellotron, the spinet, the piano, weaves an oppressive and claustrophobic plot, interwoven by a faint and delirious voice, dreamy and damned.
This album is a work forever contemporary, capable of gifting dozens of hours of pure, powerful emotions to anyone willing to be transported to another world.
By giuseppe40
Ys is a record not for everyone, certainly not for every day.
The intertwining of the many and complex instrumental parts is almost perfect, the arrangements are never predictable or banal.
By BiagRece
Leone is indeed considered one of the greatest rock keyboardists of all time.
This album is a clear example of how an incredibly capable group remained partially hidden from the 'masses' in Italy.