Battiato, as we approach 1982, is already a well-established, celebrated artist: his previous work, "La voce del padrone," already holds enviable sales records - it will be the first Italian record to surpass a million copies sold, surpassing even Mina, Battisti, and many other legendary figures - and it's no coincidence that curiously complex horizons now loom for the Sicilian composer, not yet "lost horizons" like those in the eponymous album a year later, but rather the more problematic horizons of no return, the surpassed yet still dear horizons of electronic experimentation of the 1970s production, the esoteric Gurdjieff-like horizons of "Le roi du monde," the satirical horizons of "Up patriots to arms": fascinating hypotheses, much like the fascinating possibility that the Sicilian singer-songwriter might reconfirm the learned commercial appeal of undisputed success like the previous one. However, the impression is that, both due to the uniqueness of a work like "La voce del padrone" and especially because of a need for musical renewal to which Battiato has never shied away, anything can be expected, and the commercial touch that Franco has accustomed fans of less discerning tastes might be partially disavowed.

This is how the Ark is born, the one par excellence, a golden transit and transition record that more than any other is suspended between past, present, and future, a brief insertion that speaks of omens and impressions, a shining haiku: the spontaneity of the human journey, which makes a "stopover in Grado," before passing through Harlem or the streets of Warsaw, is here not an act of presence, but a cornerstone of the Battiato doctrine; the continuation of the "Endless Journey" passes with consistent screeching through the unsettling primordial noise of "L'esodo," where the initial awkward choir in Latin and German appears as an apocalyptic Tower of Babel that is a portent of an end, perhaps of regeneration, perhaps even renewal.
"Moltitudine moltitudine," a phrase with a refined and equally resonant taste, as proof of the precious fusion between refined and commercial that distinguishes much of Battiato's production, is the omen: "L'esodo" is about to be completed, and amid "Clamori" and "New frontiers," the challenge to the new era - chronological? - presses on. "Scalo a Grado," an insert of implosive power, preludes to the "Tower" from which to throw the contenders to force natural selection for the Ark, eventually flowing into the most beautiful of eighteenth-century paintings that is "Voglio vederti danzare," where the image of " couples of elderly dancing old Viennese waltzes," seems to give the anxieties of the album an imprint of redemption entrusted to reminiscence.

Year 1982, a new challenge for Franco Battiato... the "Orizzonti perduti" await.

Tracklist Lyrics and Videos

01   Radio Varsavia (04:09)

E i volontari laici
scendevano in pigiama per le scale
per aiutare i prigionieri
facevano le bende con lenzuola.
E i cittadini attoniti
fingevano di non capire niente
per aiutare i disertori
e chi scappava in occidente.

Radio Varsavia
l'ultimo appello è da dimenticare

E i commercianti punici
prendevano sentieri di montagna
per evitare i doganieri
ed arrivare in Abissinia.
La Cina era lontana
l'orgoglio di fantastiche operaie
che lavoravano la seta
le biciclette di Shangai.

Radio Varsavia
l'ultimo appello è da dimenticare.

02   Clamori (04:28)

Clamori nel mondo moribondo
clamori nel mondo.

Ciuffi d'isotopi in mano
passeggio tra le particelle dei miei atomi
nuclei pulsari, neutroni e quasari
il mondo è piccolo, il mondo è grande
e avrei bisogno di tonnellate d'idrogeno.

Infestati di ragnatele
pieni di minuscoli computers
mangiando farfalle giapponesi
mosche giganti sputano dati
dando il totale sui disoccupati.

Clamori nel mondo moribondo
clamori nel mondo.

Sangue nero di Harlem
manometri affollati a Wallstreet
nel fango delle cifre tutto se ne va
guerriglia nella giungla.
Ma sotto un tetto di palme.
Amore mio
lunga sarà la fine.

Sceicchi custodi
di passaggi a livello nel deserto
spargono lacrime di petrodollari
sufi soffocati, Mullah immobili
nel silenzio delle sparatorie.

Clamori nel mondo moribondo
clamori nel mondo.

03   L'esodo (05:14)

04   Scalo a Grado (03:33)

Ho fatto scalo a Grado
la domenica di Pasqua
Gente per le strade correva, andando a messa
L'aria carica d'incenso
Alle pareti le stazioni del calvario
Gente fintamente assorta che aspettava l'assoluzione dei peccati
Il mio stile � vecchio
come la casa di Tiziano
a Pieve di Cadore
Nel mio sangue non c'� acqua
ma fiele che ti potr� guarire
Ci si illumina d'immenso
mostrando un poco la lingua
al prete che da l'ostia
Ci si sente in paradiso
cantando dei salmi
un poco stonati

05   La torre (03:37)

06   New Frontiers (03:16)

07   Voglio vederti danzare (03:39)

Voglio vederti danzare
come le zingare del deserto
con candelabri in testa
o come le balinesi nei giorni di festa.
Voglio vederti danzare
come i Dervisches Tourners
che girano sulle spine dorsali
o al suono di cavigliere del Katakali.
E gira tutt'intorno la stanza
mentre si danza, danza
e gira tutt'intorno la stanza
mentre si danza.
E Radio Tirana trasmette
musiche balcaniche, mentre
danzatori bulgari
a piedi nudi sui braceri ardenti.
Nell'Irlanda del nord
nelle balere estive
coppie di anziani che ballano
al ritmo di sette ottavi.
Gira tutt'intorno la stanza
mentre si danza, danza.
E gira tutt'intorno la stanza
mentre si danza.
Nei ritmi ossessivi la chiave dei riti tribali
regni di sciamani
e suonatori zingari ribelli.
Nella Bassa Padana
nelle balere estive
coppie di anziani che ballano
vecchi Valzer Viennesi.

Loading comments  slowly

Other reviews

By nathan84

 Battiato has something for everyone: for the church, in the scathing critique of the little gem 'Scalo a Grado', for the ignorance of today’s electronic quiz world in 'La torre'.

 The genius of Battiato’s 80s irony… Unfortunately, lately Franco has appeared to me somewhat worn out.