The character of this album seems to be born from a profound disappointment. A kind of pain that leads one to reassess the artistic direction previously taken and suggests leaving experimentation for more suitable times. I am talking about the Palalido protest (1976) and the human and artistic crisis that followed that episode.
De Gregori withdrew for two years and eventually emerged with this album, which abandons what the previous 'Bufalo Bill' had hinted at in terms of musical and literary daring, making room for reflections where sweetness and humility move. "Generale", a song in which the rejection of war is not expressed with strong proclamations and slogans, but with the reiteration of familiar and intimate images, almost conveying the inner, more than material, destructiveness that a conflict generates. With "Natale", it seems like an appendix to the introductory piece, the same care for the description of an intimacy to be absolutely preserved, this time with a soothing 12/8 and a final accordion making us feel the snow. With "L'impiccato" we move into a chronicle-police realm, narrating the events of an interrogation in a police station amid violence, ruthlessness, and, in the end, death. "Il 56" reaffirms the family component, while "La Campana" retraces the painful process of retreating from the scene.
"Renoir", in a double version, returns more hermetically to the period of artistic exile, while "Babbo In Prigione" (a gem in Our Man's repertoire) tells yet another domestic scene of violence endured and thankfully now distant. "Raggio Di Sole" (dedicated to the birth of his twins) is a lyrical expression of what awaits on the path of life. "Due Zingari" deserves a deeper analysis. It is one of Francesco's most "cinematic" tracks, a close-up of the protagonists telling their story, which slowly, like a reverse tracking shot, begins to understand the environmental context where the two young people move, the field, and finally, the world passing indifferent to their stories, represented by trucks on the highway. Corresponding to this last image, an oboe insinuates itself into the instrumental fabric, as if to move the perspective away, making room for the sax solo (entrusted to Mario Schiano), which consecrates this stunning and desperate urban painting.
In this album, De Gregori touches upon perhaps more achieved lyricism, aided by a reserved and acoustic musical character, based essentially on guitars and piano, careful never to overshadow the confessions of a wounded soul. It is the album with which Francesco definitively takes flight in his own artistic sky, leaving misunderstandings and misinterpretations of his work behind forever.
In De Gregori's career it perhaps represents the turning point and, at the same time, delivers to listeners an oasis of poetic and emotional depth.
Tracklist Lyrics Samples and Videos
01 Generale (04:19)
Generale
dietro la collina
ci sta la notte buia e assassina
e in mezzo al prato c'� una contadina
curva sul tramonto
sembra una bambina
di cinquant'anni e di cinque figli
venuti al mondo come conigli
partiti al mondo come soldati
e non ancora tornati.
Generale
dietro la stazione
lo vedi il treno che portava al sole
non fa pi� fermate neanche per pisciare
si va dritti a casa senza pi� pensare
che la guerra � bella anche se fa male
che torneremo ancora a cantare
e a farci fare l'amore, l'amore dalle infermiere.
Generale
la guerra � finita
il nemico � scappato, � vinto, � battuto
dietro la collina non c'� pi� nessuno
solo aghi di pino e silenzio e funghi
buoni da mangiare, buoni da seccare
da farci il sugo quando viene Natale
quando i bambini piangono
e a dormire non ci vogliono andare.
Generale
queste cinque stelle
queste cinque lacrime sulla mia pelle
che senso hanno
dentro il rumore di questo treno
che � mezzo vuoto e mezzo pieno
e va veloce verso il ritorno
tra due minuti � quasi giorno
� quasi casa
� quasi amore.
02 Natale (02:35)
C'è la luna sui tetti e c'è la notte per strada
le ragazze ritornano in tram
ci scommetto che nevica, tra due giorni Natale
ci scommetto dal freddo che fa.
E da dietro la porta sento uno che sale
ma si ferma due piani più giù
è un peccato davvero ma io già lo sapevo
che comunque non potevi esser tu
E tu scrivimi, scrivimi
se ti viene la voglia
e raccontami quello che fai
se cammini nel mattino e ti addormenti di sera
e se dormi, che dormi e che sogni che fai.
E tu scrivimi, scrivimi per il bene che conti
per i conti che non tornano mai
se ti scappa un sorriso e ti si ferma sul viso
quell'allegra tristezza che ci hai
Qui la gente va veloce ed il tempo corre piano
come un treno dentro a una galleria
tra due giorni è Natale e non va bene e non va male
buonanotte torna presto e così sia.
E tu scrivimi, scrivimi
se ti viene la voglia
e raccontami quello che fai
se cammini nel mattino e ti addormenti di sera
e se dormi, che dormi e che sogni che fai.
05 Renoir (02:37)
Gli aerei stanno al cielo
come le navi al mare
come il sole all'orizzonte la sera
come � vero che non voglio tornare
a una stanza vuota e tranquilla
dove aspetto un amore lontano
e mi pettino i pensieri
col bicchiere nella mano.
Chi di voi l'ha vista partire
dica pure che stracciona era
quanto vento aveva nei capelli
se rideva o se piangeva
la mattina che prese il treno
e seduta accanto al finestrino
vide passare l'Italia ai suoi piedi
giocando a carte con il suo destino.
Ora i tempi si sa che cambiano
passano e tornano tristezza e amore
da qualche parte c'� una casa pi� calda
sicuramente esiste un uomo migliore.
Io nel frattempo ho scritto altre canzoni
di lei parlano raramente
ma non � vero che io l'abbia perduta
dimenticata come dice la gente.
Loading comments slowly
Other reviews
By Eneathedevil
Once upon a time, there was a precious artist who sang of images and places of the mind.
Once upon a time there was De Gregori, now he is no more.