A long-cherished project by father Enzo and son Paolo, here the author of all the arrangements (which are beautiful, by the way) came to light in November 2006, after two years of work.
This is a best of its kind. Jannacci chooses 32 songs from his vast repertoire, plus three unreleased tracks, and recomposes them in his own way, with new arrangements and new, let's say, moods. Some things are left out, and they are important things ("Ho visto un re," "Faceva il palo," "L'Armando"), and generally, the '60s are somewhat more sacrificed compared to the '70s and '80s, but the work is so impressive (2 CDs for two and a half hours of music) that in the end, some omissions are forgiven.
From a "Vengo anch'io no tu no" in Duke Ellington version to a "Giovanni telegrafista" with the bass in the foreground and a poignant final invocation ("Alba è urgente"), there's plenty to savor. The first act flows with, among others, a surprising "Soldato Nencini" and a "Io e te" jazzed to the point of emotion, a "Vincenzina e la fabbrica" drawn out to the unbelievable, and yet another variation on the theme of "Quelli che," with particular praise for the Italian version (originally in Milanese dialect) "Donna che dormivi." A special mention for the extraordinary "La costruzione" (which alone would be worth the purchase of the album), a translation of Chico Barque de Hollande on the so-called 'white deaths': it starts quietly, recited, explodes, and you wish it would never end. Plus the unreleased tracks: "Rien ne va plus" (the Jannaccian anthem of the latter period, "Brutta puttana che è la vita"), the amusing "Il ladro di ombrelli" and the hyper, perhaps a bit too much, melancholic "Mamma che luna che c'era stasera."
Slightly understated, but it's a minor detail, the second act. However, it starts off thrillingly, with the joke-like duet on "Bartali" in the company of Paolo Conte. Then a series of songs from the latest period, 2001-2003 (among others, the only ones not re-arranged), only to recover with the more famous tracks from the early period. And here it soars: stunning, as it was already forty years earlier, "Sei minuti all'alba," to be listened to note by note; surprising the retrieval of the long-forgotten "Il Duomo di Milano" which contrasts with the dancing "Per un basin"; nice the new arrangement of the age-old "Andava a Rogoredo," less convincing that of "El portava i scarp del tennis," a pity, and the cheeky, overwhelming "Veronica."
Of course, there's more (I haven't mentioned "Ci vuole orecchio," "Sfiorisci bel fiore," "Gli zingari," "Ohè sun chi"), but it's worth noting that it comes in a very prestigious package, oh yes, because the set is accompanied by a preface by the late Gianni Mura, a genius, who among other things defines Jannacci as a pain in the neck, but a pain in the neck sui generis. And how the Milan he sang about, if indeed disappeared, already in 2006, is destined to remain eternal, perhaps even a bit legendary, precisely thanks to Jannacci's work, the pain in the neck.
Tracklist Lyrics Samples and Videos
07 Ci vuole orecchio (04:29)
E la bobina continua a girare
sì ma la base va avanti anche da sola
e noi che abbiamo tutta la voce in gola?
Ma senza base non si può cantare,
e con la base non si può stonare,
non si puo` sbagliare.
Perche`...
Perche` ci vuole orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso, intinto dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
anzi parecchio...
Per fare certe cose E la bobina continua a girare
sì ma la base va avanti anche da sola
e noi che abbiamo tutta la voce in gola?
Ma senza base non si può cantare,
e con la base non si può stonare,
non si puo` sbagliare.
Perche`...
Perche` ci vuole orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso, intinto dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Bisogna avere orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Eh, dal vivo oggi non si può più suonare,
l'orchestra e` ormai quattro battute dopo
I fiati hanno già fatto il loro gioco,
anche il sassofono va via in gol e lascia fare,
e noi come dei pirla qui a provare,
ma con l'orchestra non si puo` sbagliare,
perche`...
Perche` ci vuole orecchio
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Bisogna avere orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto, tanto
anzi parecchio...
Per fare certe cose
bisogna avere orecchio!
Chi ha perso il ritmo si deve ritirare
non c'è più posto per chi sa far da solo,
due note e un si bemolle fuori luogo
Vietato di fermarsi anche a respirare
che qui la base continua a girare,
chi non sa stare a tempo, prego andare.
Perche`... perche`... perche`...
Perche` ci vuole orecchio
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Bisogna avere orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
tanto...anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Bisogna avere orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
tanto...anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
ci vuole orecchio!
Bisogna avere orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Eh, dal vivo oggi non si può più suonare,
l'orchestra e` ormai quattro battute dopo
I fiati hanno già fatto il loro gioco,
anche il sassofono va via in gol e lascia fare,
e noi come dei pirla qui a provare,
ma con l'orchestra non si puo` sbagliare,
perche`...
Perche` ci vuole orecchio
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Bisogna avere orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto, tanto
anzi parecchio...
Per fare certe cose
bisogna avere orecchio!
Chi ha perso il ritmo si deve ritirare
non c'è più posto per chi sa far da solo,
due note e un si bemolle fuori luogo
Vietato di fermarsi anche a respirare
che qui la base continua a girare,
chi non sa stare a tempo, prego andare.
Perche`... perche`... perche`...
Perche` ci vuole orecchio
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Bisogna avere orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
tanto...anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Bisogna avere orecchio,
bisogna avere il pacco
immerso, immerso dentro al secchio,
bisogna averlo tutto,
tanto...anzi parecchio...
Per fare certe cose
ci vuole orecchio!
Loading comments slowly
Other reviews
By Alberta
The songs have been entirely rearranged from scratch by that monster of skill named Paolo Jannacci.
"Rien ne va plus" is a true masterpiece, aching and heartfelt about the adventure and misadventure of life.