With this album, Afterhours choose to explore the pop vein discovered with the previous album that led them to write a masterpiece like "Rapace".

The dark and electric atmosphere of the album is foreshadowed by "Milano circonvallazione esterna". It is an undeclared cover of Suicide's "Ghost rider", but in my opinion, it highlights once again the band's skill, because it shows how you can copy someone else's song while letting your own personal talent shine.
The credit is once again due to Manuel Agnelli's claustrophobic and hallucinatory lyrics, which, with his charisma, make this track one of the magical moments of the live performance.

Sweet melodies pass through the album but are everywhere infected by visionary lyrics ("Oppio", "Oceano di gomma") seasoned with irony and cynicism, now a trademark of the group.
Within the album, a significant place is occupied by pure and simple noise: that of Dario Ciffo's electric violin (never so highlighted), that of Xabier Iriondo's guitar pedals, those of tapes filled with sounds and noises inserted within the tracks, and everything that was used to scratch and tear apart the 13 tracks.

"Non è per sempre" is the most challenging album by the Milanese band. The transition happening within the group is perceptible, squeezing the different souls that compose it.
Guitarist Xabier Iriondo seems trapped in the melodies written by Agnelli so much that in the episodes where he has more room, he vents brutally ("L'estate"), launching noise-laden solos that engage and amaze even the most savvy listener. It is his last work with Afterhours, but it's also the album that most asserts his personal and creative way of playing the guitar, beyond conventions and norms.

Once again, Afterhours present a high-quality work, whose only fault is to follow two unattainable albums like "Germi" and "Hai paura del buio?".

Tracklist Lyrics Samples and Videos

01   Milano circonvallazione esterna (03:21)

02   Non è per sempre (03:57)

03   La verità che ricordavo (03:12)

04   Oppio (04:34)

05   Non si esce vivi dagli anni '80 (03:56)

06   Baby fiducia (04:04)

07   Tutto fa un po' male (04:06)

08   Superenalotto (04:28)

09   L'inutilità della puntualità (03:52)

10   L'estate (03:08)

11   Bianca (04:33)

Sei il colore che non ho
e non catturerò
ma se ci fosse un metodo
vorrei che fosse il mio
fanne quel che vuoi, di noi
me l'hai insegnato tu
se c'è una cosa che è immorale
è la banalità

lo sai
lo sai
che tu sei troppo bianca per restare
mano nella mano con te stessa
e non voglio certo che tu sia
la mia più bella cosa mai successa

sei il colore che non ho
e che vorrei essere io
ma se ti rende libera
ti regalo il mio

lo sai
lo sai
che tu sei troppo bianca per restare
mano nella mano con te stessa
e non voglio certo che tu sia
la mia più bella cosa mai successa

tu sei troppo bianca per restare
mano nella mano con te stessa
e non voglio certo che tu sia
la mia più bella cosa mai successa

vedrai...

12   Oceano di gomma (06:03)

13   Cose semplici e banali (05:02)

Oggi le mie mani sembrano d'avorio
è l'inizio di una nuova era anche per me

Oggi è mattino e mi ha afferrato lucido
e se fossimo noi ad esser sbagliati
e se fossimo noi pazzi e malati
hai il coraggio o no?

Cose semplici e banali per riconcigliarmi
con gli anni sprecati
e dentro ci sei tu
grazie a tutti per davvero
siamo alla fine
e ho perso l'inizio
ma ho un senso in più

Loading comments  slowly

Other reviews

By David Bowie

 "Manuel Agnelli's words always convey a restless irony thanks to the usual use of narrative cut-up."

 "And if it were us who were wrong, and if it were us who were crazy and sick (...) Thanks to everyone for real, we are at the end and I have lost the beginning, but I have one more sense."