It is often interesting to revisit old records that characterized, or at least were part of, certain periods of life, dusting them off to see if the feelings and opinions you had then are the same now. Here emerges "Terrestre" by Subsonica.

I must preface by saying that my evaluation is very focused on this fourth work, being free from comparisons between past/present/future.

The Turin band fills the sound of "Terrestre" with a quantity of guitars, never so present, despite maintaining their classic electronic references. It is a much more rock album than the previous ones, demonstrated by tracks like "L'odore," "Gasoline," or "Giorni a perdere."

Scrolling through the tracklist, the impression one might get is of a work even too heterogeneous, without a true guiding thread, where each song, rather than being a piece of a mosaic, tells a standalone story, although there are no tracks that make you shout a miracle.

There was talk of a varied, at times pretentious record, emerging with many souls, ranging from the more radio-friendly side of "Ratto," "Incantevole," and "Abitudine" to the more classic side of "Alba a quattro corsie", one of the episodes where the electronics are more massive.

If the climax of "Corpo a corpo" manages to straighten at least one ear, standing out for a cutting lyric and hypnotic bass lines, the level rises with "Vita d'altri" and "Gasoline."

The first, somewhat melancholic, also released as a single, paints autumnal scenarios from which it seems impossible to escape; the second is the most unusual composition for Subsonica with its five and a half minutes, being a hypnotic hard-rock breaking away from the usual quintet's patterns, with a particularly inspired Samuel. The track is divided in two by a long instrumental pause with a drum solo. If all the tracks were along these lines, we would have a much stronger quality album.

In the second part, the register often changes quickly, see the bouncy reggae of "Salto nel vuoto," although the involvement does not remain high.

The sly instrumental title-track lays the foundation for the sweet final lullaby of "Dormi."

While not bad, the album has the flaw of not always managing to keep attention, getting lost on several occasions.

By no means essential then, but worse has been listened to.

5.5

Tracklist Lyrics Samples and Videos

01   Corpo a corpo (03:57)

Stanco di vedere le parole che muoiono
stanco di vedere che le cose non cambiano
stanco di dover restare all'erta ancora
respirare l'aria come lama alla gola.

Stanco di vedere le parole che muoiono
stanco di vedere che le cose non cambiano
stanco di dover restare all'erta ancora
respirare l'aria come lama alla gola.

Andare a piedi fino a dove non senti dolore
solo per capire se sai ancora camminare.
Il mondo è un corpo coperto di lividi,
i miei pensieri sempre più vividi.

Corpi sulla strada che di lasciano affittare,
tavole anatomiche da saccheggiare.
Corpo perfetto, corpo immortale.
Il corpo è la frontiera che si può violare.

SANTI BUROCRATI SANGUE D'IPOCRITI
LA VITA SPESSO E' UNA DISCARICA DI SOGNI
CHE SEMBRA UN FILM DOVE TUTTO E' DECISO
SOTTO AD UN CIELO D'UN GRIGIO INFINITO.

Andare a piedi fino a dove non senti dolore
solo per capire se sai ancora camminare.
Sono le gambe piene di lividi,
sono pensieri sempre più ruvidi.

Corpi di macerie da telegiornale,
corpi diplomatici in diretta a conquistare.
Suona la marcia suonala ancora,
la morte veste bene quando scatta l'ora.

Cristi che piangono per troppo dolore,
l'angoscia di un pianeta che puoi sezionare.
Taglia la torta, tagliala ancora:
chi è ricco resta vivo mentre chi è povero muore.

Corpi e macerie da conquistare
per un corpo d'armata sotto le fanfare.
Corpo straziato, corpo a corpo,
il corpo è l'innocenza che si può spezzare.

SANTI BUROCRATI SANGUE D'IPOCRITI
LA VITA SPESSO E' UNA DISCARICA DI SOGNI
CHE SEMBRA UN FILM DOVE TUTTO E' DECISO
SOTTO AD UN CIELO D'UN GRIGIO INFINITO.

SANTI BUROCRATI SEME D'IPOCRITI
LA VITA è SCRITTA SOPRA UN CUMULO DI SOGNI
COME IN UN FILM DOVE TUTTO E' DECISO
SOTTO AD UN CIELO DI UN GRIGIO INFINITO.

02   Ratto (04:35)

03   Vita d'altri (03:34)

04   Abitudine (04:52)

05   Gasoline (05:37)

06   Incantevole (05:07)

07   L'odore (04:04)

08   Alba a quattro corsie (06:53)

09   Salto nel vuoto (04:25)

10   Giorni a perdere (04:17)

11   Amantide (04:07)

12   Terrestre (04:20)

13   Le serpi (04:48)

14   Dormi (03:53)

Loading comments  slowly

Other reviews

By Casacci91

 In this latest album, Subsonica showcases more rock sounds, indeed it stands as the most rock album of their production.

 With this album, Subsonica confirms themselves as a band in continuous evolution, moving closer to hard rock and increasingly away from electronic roots.


By Pollack

 Terrestre is a clear turning point for Subsonica, both because they are now with a major label and because it comes after two years of complete silence.

 Only time will tell if it’s a positive shift and if the Subsonics have won their bet; in the meantime, let’s enjoy the present dancing to the verses of L’Odore.


By AR (Anonima Recensori)

 No one knows what this new Subsonica release is.

 It should be an album made to play live, but in reality, Subsonica’s live performances are really okay.