This is certainly a unique album...
Even from a cursory listening, one can detect that aftertaste of oriental sands and palms that are so dear to the Maestro; the era of the white boar, among the ancient Celts, peoples who dominated pre-Roman Europe, meant the age of Absolute Knowledge.
The result of experiments and research conducted over seven years, traveling through oriental sounds. The listener is given moments of magical and almost supernatural mysticism. Battiato gifts us seven pearls of ancestral wisdom in a melodic pop key that might seem like banal "light music" to many, while in "L'Era del Cinghiale Bianco," right behind those sounds lie riff and artistically brilliant violin tunes that contribute to the creation of an unmistakable atmosphere, present throughout the work.
"Music Shop" is a brilliantly satirical description, in a strictly personal opinion, of the sacred/profane union of our times ("the Sickle no longer makes one think of grain, the Buddhas sit on nightstands, the Egyptian Pyramids are cute, Supermarkets with sacred departments selling Dior incense, open columns on the Pope's hair...") and still represents a critique of the consumerist mindset of today and back then (1979) which, alas, remains current. In the frenetic and overwhelming rhythm of "Strade dell'Est", the Sicilian singer-songwriter wants to transport the listener through those oriental streets filled with enchantment and scented incense; he describes what he sees in a simplistic manner, without caring for details, following that futuristic vein found in many of his creations (everything will become clearer when listening to "La Voce del Padrone").
"Luna Indiana" is a pleasant interlude of piano duo that flows quickly and enjoyably without affecting the mystical atmosphere according to which all tracks are connected. The piano notes ferry us towards "Il Re del Mondo", a character that philosophers believe resided near Tibet, in the untouched land of Agharti, but none of this is mentioned in the song, which instead is the only one where the feeling of calm and the sensation of happiness paradoxically are lacking, without turning, however, into tragedy ("And on bicycles towards home / life brushed us by / but the King of the World / holds our hearts prisoner"). "Pasqua Etiope" remains, as always, in the ambiance of the work and sees the singer proclaiming prayers in Latin and Greek over oriental rhythms, creating an effect almost soporific but pleasantly intelligent which, as strange as it may be, in an album like L'Era del Cinghiale Bianco has its rightful place. Finally, we reach the last romantic gem of the album, the noted "Stranezza d'Amuri", the story of a young person's discovery of love; all in the Sicilian dialect (not coincidentally the singer made a cover in the tribute CD to the Maestro "Voli Imprevedibili"), earning its place as the classic romantic ballad that, without straying too far from the album's style, certainly cannot be missing in a Battiato album.
Battiato thus manages to preserve that concept of wise music that is so often discussed without deviating from his musical intentions and without giving up on his continuous experiments that from "Fetus" reach "Il Vuoto" (last album published, 2006 ed.) without ever showing any sort of musical stagnation. Truly a great merit that few possess.
Tracklist Lyrics Samples and Videos
01 L'era del cinghiale bianco (04:16)
Le sento più vicine le sacre sinfonie del tempo
con una idea: che siamo esseri immortali
caduti nelle tenebre, destinati a errare;
nei secoli dei secoli, fino a completa guarigione.
Guardando l'orizzonte, un'aria di infinito mi commuove;
anche se a volte, le insidie di energie lunari,
specialmente al buio mi fanno vivere nell'apparente inutilità
nella totale confusione...
Che siamo angeli caduti in terra dall'eterno
senza più memoria: per secoli, per secoli,
fino a completa guarigione.
02 Magic Shop (04:14)
C'è chi parte con un raga della sera
e finisce per cantare "cucurucucù Paloma".
E giorni di digiuno e di silenzio
per fare i cori nelle messe tipo Amanda Lear
vuoi vedere che l'Età dell'Oro
era appena l'ombra di Wall Street?
La Falce non fa più pensare al grano
il grano invece fa pensare ai soldi.
E più si cresce e più mestieri nuovi
gli artisti pop, i manifesti ai muri
i Mantra e gli Hare Hare a mille lire
l'Esoterismo di René Guénon.
Una Signora vende corpi astrali
i Budda vanno sopra i comodini
deduco da una frase del Vangelo
che è meglio un imbianchino di Le Corbusier.
Eterna è tutta l'arte dei Musei
carine le Piramidi d'Egitto
un po' naifs i Lama tibetani
lucidi e geniali i giornalisti.
Supermercati coi reparti sacri che vendono
gli incensi di Dior
rubriche aperte sui peli del Papa.
03 Strade dell'est (04:20)
Carichi i treni che dall'Albania
portano tanti stranieri in Siberia
tappeti antichi mercanti indiani
mettono su case tra Russia e Cina
strade dell'Est.
Spinto da i Turchi e dagli Iracheni
qui fece campo Mustafà Mullah Barazani
strade dell'Est d'immensi orizzonti
città nascoste di lingua persiana
da qui la Fine.
Dicono storie di Principesse
chiuse in castelli per troppa bellezza
fiori di Loto giardini stupendi
..e Leningrado oggi
strade dell'Est.
Di notte ancora ti può capitare
di udire suoni di armonium sfiatati
e vecchi curdi che da mille anni
offrono il petto a Novene...
07 Stranizza d'amuri (05:11)
'Ndo vadduni da Scammacca
i carritteri ogni tantu
lassaunu i loru bisogni
e i muscuni ciabbulaunu supra
jeumu a caccia di lucettuli ...
a litturina da Ciccum-Etnea
i saggi ginnici 'u Nabuccu
a scola sta finennu.
Man manu ca passunu i jonna
sta frevi mi trasi 'nda ll'ossa
ccu tuttu ca fora c'è a guerra
mi sentu stranizza d'amuri ... l'amuri
e quannu t'ancontru 'nda strata
mi veni 'na scossa 'ndo cori
ccu tuttu ca fora si mori
na mori stranizza d'amuri ... l'amuri.
Loading comments slowly
Other reviews
By David Bowie
The title-track paints exotic scenarios evoking Tunisian hotels, Turkish cigarettes, evening air fragrances, and students from Damascus.
Il Re del Mondo enchants with its magical, nocturnal, and evocative progress like a fairy tale.